História

V roku 1519 sa španielsky objaviteľ Hernando Cortes vyplavil do Nového Sveta, aby našiel svoju slávu a šťastie. Spolu so svojimi konquistadormi priniesol aj kone, aby pomohli jeho mužom objavovať bohatstvá krajiny. Podľa španielskeho historika menom Diaz del Castillo, ktorý cestoval spolu s expedíciou, jeden z koní bol popísaný ako „pinto“ s „bielymi ponožkami na jeho predných nohách“. Ďalší bol popísaný ako „tmavo prekvitnutý kôň“ s „bielymi miestami“. Toto boli prvé známe zaznamenané popisy skorých Paint Horses v Novom Svete.

Na začiatku 19. storočia boli západné pláne obývané prevažne voľne žijúcimi stádami koní a v týchto stádach sa nachádzali aj strakaté kone. Vďaka svojej farbe a výkonnosti sa fľakaté kone čoskoro stali obľúbenými partnermi amerických Indiánov. Komanči, považovaní mnohými autoritami za najvychytenejších horsemenov na pláňach, preferovali zaujímavo vyfarbené kone a mnoho ich mali vo svojich stádach. Dôkaz o tejto obľúbenosti je vyjadrený maľbami strakatých koní, ktoré boli nájdené na maľovaných bizónich kožiach, ktoré slúžili ako záznamy pre Komančov.
Počas 19. a neskoro do 20. storočia boli tieto strakaté kone nazývané rôznymi menami: pinto, paint, skewbald, piebald. Neskoro v 50.-tych rokoch 20. storočia bola zorganizovaná skupina určená na uchovanie strakatých koní- Pinto Horse Association. V roku 1962 ďalšia skupina nadšencov fľakatých koní založila asociáciu, ale táto skupina sa rozhodla uchovávať ako farbu, tak aj typickú konformáciu- American Paint Stock Horse Association (APSHA).

Táto skupina si myslela, že rôznorodé typy sfarbenia amerických Paintov boli lákavé. Akokoľvek, ako vzdelaní zástancovia westernového typu koní stanovili, že typická konformácia má byť prvým kritériom na založenie registra. Zakladateľka Rebecca Tyler Lockhart spomína, ako Asociácia začínala.

„Niekedy v roku 1960 som začala obvolávať mojich priateľov” hovorí Rebecca, „chcela som vedieť, či tu bol niekto pri mne, kto by sa zaujímal o založenie registra pre tieto kone. Ak niekto povedal, že má záujem, poznačila som si informácie a dala kúsok papiera do škatule na mojom kuchynskom stole. Onedlho bol môj stôl pokrytý útržkami papierov a musela som zavolať niekoľkým ženám, aby mi pomohli všetko spísať a vyznať sa v tom. Toto fungovalo dobre, až pokiaľ sme všetky nedostali chrípku.”

Hľadajúc pomoc a v ústrety flexibilite, Rebecca zavolala E.J. Hudspethovi, Trumanovi Moodymu a Charlie Mooreovi, trom mužom, ktorí žili neďaleko Gainesville a ktorí prejavili záujem o myšlienku vytvorenia registra.

„Keď zavolala, Rebecca povedala ‚Chlapci, zoberte si túto vec a zaoberajte sa ňou.‘ Mala poštu zo 17 štátov na svojom stole a tri ženy s chrípkou.” povedal Moody.

Prvá vec, ktorú táto malá skupina spravila, bola organizácia pretekov. Zavolali každému, koho poznali v Severnom Texase a Oklahome a povedali im, aby priniesli svojich paintov na show u Juniora Robertsona neďaleko Wauriky, Okla. Iba tá trocha chute súťaživosti medzi rovnako zmýšľajúcimi ľuďmi od koní bola všetok ten oheň potrebný na to, aby voda začala vrieť. Táto skupina sa rozhodla osloviť organízátorov Southwestern Exposition a Fat Stock Show vo Forth Worth a vypísať schválenú triedu pre Paintov. Po značných diskusiách bola schválená otvorená farebná trieda na show v roku 1961.

Niekoľko týždňov po show, 16. februára, sa Rebecca Lockhart a 17 ľudí, ktorí vedeli, že sa stane niečo veľké, zhromaždili v Curtwood Motel v Gainesville, Texas, aby vytvorili základy pre založenie registra. Rebecca odišla zo stretnutia ako sekretárka úplne novej asociácie. Takisto mala novozvolených úradníkov a predsedníkov, výbor pracujúci na stanovách a dodatkoch, podpisy 20 ľudí, ktorí jej zverili prácu na tom, aby dostala plán zo zeme a umožnila mu lietať a meno- American Paint Stock Horse Association.

„Mala som zodpovednosť za veľa ľudí”, hovorí Lockhart „povedala som, že to bude fungovať a musela som si byť istá, že to tak bude.”

1.augusta 1962 si Rebecca sadla vo svojej kuchyni a zaznamenala pedigree prvého American Paint Horse, čierno-bieleho tobiano žrebca menom Bandits Pinto vo vlastníctve Flying M Ranch of McKinney, Texas. S následnou pomocou kamarátov a susedov Rebecca takisto vydala brožúru a starala sa o všetku korešpondenciu Asociácie. Ku koncu roku 1962 získala 150 členov a zaregistrovala 250 koní.

V roku 1963 Rebecca odovzdala oťaže Ralphovi Morissonovi, ktorý pôsobil ako prvý vedúci úradník APSHA a Asociácia sa presťahovala do Amarilla, Texas. Ten istý rok Asociácia zastrešila svoj prvý regionálny klub, Gulf Coast Paint Horse Club. Ten istý rok APSHA usporiadala svoju prvú show v Aufils Sports Arena v Lubbock, Texas. Sedlo a 19 high-point trofejí bolo odovzdaných v APSHA finále.
V roku 1964 boli záznamy Asociácie premiestnené do jednej izby nad zubárskou ordináciou v centre Fort Worth a dané do opatery Rogerovi Letzovi. Neskôr toho istého roku bol ako vedúci sekretár zamestnaný Sam Ed Spence. Na konci roka American Paint Stock Horse Association registrovala 1269 koní, mala 1005 členov, šesť regionálnych klubov a usporiadala svoju prvú National Show so 134 štartmi z 12 štátov. Táto show položila základy tomu, čo je dnes známe ako World Championship Paint Horse Show.

Medzitým v Abilene v Texase skupina usilovných milovníkov strakatých koní založila American Paint Quarter Horse Association. Táto skupina nebola schopná zmobilizovať sa, takže sa snažili asi dva alebo tri roky predtým, než sa priblížili k zlúčeniu s APSHA. Po dlhých a prudkých debatách boli členovia oboch skupín schopní uzavrieť dohodu v máji 1965 a výsledkom bola American Paint Horse Association. Stará partia s novým menom tak teraz mala 1300 členov a 3800 registrovaných koní.

Zo zahraničných materiálov / www.apha.com /preložila Magdaléna Prokešová.